Gastlessen en workshops
GASTLESSEN TIJDENS DE KINDERBOEKENWEEK 2014 (TE BOEKEN VIA SSS)
PROGRAMMA VOOR 4 T/M 6-JARIGEN (GROEP 1, 2 en 3 EN BSO-GROEPEN)
Groepsgrootte: groepen tot 35 kinderen
In overleg: twee basisschoolklassen bij elkaar is toegestaan.
Voor de onderbouw heb ik een interactief programma rond het prentenboek Feestmaal voor de koning dat in juni 2014 verschijnt bij uitgeverij Lemniscaat. Met handpop Vogelspin neem ik de peuters en kleuters mee langs alle jungledieren. Ook nemen we de eetgewoontes van de dieren onder de loep. Daarnaast staan de thema's moed, vertrouwen en onzekerheid centraal via fragmenten uit Een held met een beer. Ik lees drie korte fragmenten voor uit mijn boek en bouw met de kinderen elke keer een bruggetje naar het nieuwe fragment en het nieuwe thema via rijmen, verkleden, knuffels zoeken en het bekijken van een ‘enge-dingen-doos’.
Het programma is geschikt voor groep 1, 2 en 3, maar ook voor BSO-groepen met kinderen van 4 t/m 7 jaar.
PROGRAMMA VOOR 6 T/M 8-JARIGEN
Groepsgrootte: groepen tot 35 kinderen
In overleg: twee basisschoolklassen bij elkaar is toegestaan.
Er staan twee boeken centraal: ‘Een held met een beer’ en ‘Een tas vol geld.’
Ik begin met het voorlezen van een ‘feestelijk’ fragment. Sam mag op korfbalkamp. Wat een feest moet zijn, lijkt uit te lopen op een nare kampweek. Wat is belangrijk als je op kamp gaat? Hoe kun je zo’n kampweek leuk maken?
In ‘Een tas vol geld’ zien Valentijn en zijn vader Tibbe tijdens het hardlopen in het bos dat een druk om zich heen kijkende man een tas in een prullenbak stopt. Ze ontdekken dat die tas vol geld zit. Wat zou jij doen met al dat geld? Iets duurs kopen? Een feestje geven?
Naast deze boeken komen algemene zaken aan de orde. Hoe kom je op het idee voor een boek? Hoe ga je te werk bij het schrijven van een boek? Hoe komen de cover en de illustraties tot stand?
PROGRAMMA VOOR 8 T/M 12-JARIGEN
Groepsgrootte: groepen tot 35 kinderen
In overleg: twee basisschoolklassen bij elkaar is toegestaan.
Ik begin met het voorlezen van ‘Wensenlijstje’, een gedicht uit de Querido poëziebundel Er zit een feest in mij.
Is een vakantie altijd een feest? Als Bo, de hoofdpersoon in Vangst in de nacht twaalf jaar wordt, mag hij met zijn oma en opa een paar dagen op vakantie. Hij mag zelfs kiezen wat de bestemming wordt. Opa en oma verwachten eigenlijk dat Bo zal kiezen voor een bestemming buiten Nederland: Parijs, Londen of Berlijn. Maar Bo wil liever een paar dagen gaan vissen. In een vakantiehuisje aan het water. Of in een zeilbootje op een meer. Oma en opa verrassen Bo met een bijzondere plek. Ze gaan vissen op een kampeervlot in het Brabantse plaatsje De Heen. Helaas heeft een crimineel het voorzien op opa’s dure auto. Het idee van kampeervlotten komt uit Zweden. Ik laat o.a. een mini-uitvoering van een kampeervlot zien en vertelt hoe het er op zo’n vlot aan toe gaat.
Naast deze boeken komen algemene zaken aan de orde. Hoe kom je op het idee voor een boek? Hoe ga je te werk bij het schrijven van een historisch boek? Hoe komen de cover en de illustraties tot stand?
Ik stel het op prijs als de kinderen vooraf vragen bedenken die zij tijdens het bezoek willen stellen. Aan het eind van de les is er gelegenheid om die vragen te beantwoorden.
BEZOEK BASISSCHOLEN EN BIBLIOTHEKEN (ALGEMEEN / BUITEN DE KINDERBOEKENWEEK)
Buiten de kinderboekenweek om kom ik ook graag langs om te vertellen over mijn werk. Ik heb een lesprogramma voor de groepen 1 tot en met 8.
Voor groep 1 en 2 heb ik een interactief programma rond het prentenboek Feestmaal voor de koning dat voor de Kinderboekenweek verschijnt bij uitgeverij Lemniscaat. Daarnaast staat Een held met een beer centraal met de thema's sport, vertrouwen, angst en moed centraal. Ik lees drie korte fragmenten voor uit mijn boek en bouw met de kinderen elke keer een bruggetje naar het nieuwe fragment en het nieuwe thema via rijmen, verkleden, knuffels zoeken en het bekijken van een ‘enge-dingen-doos’. Verder lees ik het spannende verhaal Winnen.
Het programma is ook geschikt voor BSO-groepen met kinderen van 4 t/m 7 jaar.
De les voor groep 3 gaat over helden en knuffels. Zien alle helden er stoer uit? Zijn knuffels onmisbaar? Ik vertel en praat hierover aan de hand van het samenleesboek Een held met een beer. De kinderen gaan samen met mij een stukje lezen: om en om. Ook laat ik zien hoe een boek geďllustreerd wordt. Natuurlijk leren we ook het ‘heldenlied’. Aan de hand van voorwerpen spelen we scčnes uit het boek na. Het is de bedoeling dat alle kinderen hun lievelingsknuffel meenemen. In de tijd dat Sinterklaas in het land is, vertel ik ook veel over mijn samenleesboek ‘Prutspiet’.
De les voor groep 4 gaat over superhelden. Centraal staan de boeken Een held met een beer en Een tas vol geld. We doen verschillende werkvormen rond dit onderwerp. We spelen o.a. met behulp van allerlei voorwerpen scčnes uit de boeken na. Uiteraard vertel ik ook iets over Een tas vol geld en lees ik fragmentjes voor.
De les voor groep 5 gaat over helden, eerlijkheid, criminaliteit en spanning. Als je een horloge of een portemonnee vindt, breng je die voorwerpen meestal naar het politiebureau. Maar wat doe je als je een tas vol geld vindt? Aan de hand van de boeken Een tas vol geld en Vangst in de nacht uit de serie ‘Spannend’ praat ik met de klas over spanning in boeken. Wanneer is een boek spannend? Hoe zien helden eruit? Ben jij een held? Ik laat veel zien: voorwerpen die met het boek te maken hebben, tekeningen uit het boek, maar ook de schetsen die door de illustrator gemaakt zijn.
De les voor groep 6, 7 en 8 gaat over helden, criminaliteit, spanning en geschiedenis. Als je een week met je opa en oma op vakantie zou mogen, waar zou je dan naar toe gaan? Zou zo’n vakantie spannend zijn? Aan de hand van het boek Vangst in de nacht uit de serie ‘Spannend’ praat ik met de klas over spanning en criminaliteit. Ik ga uitgebreid in op mijn boek Een foto in de sneeuw dat speelt in de jaren ’50. Ik zal verschillen tussen nu en de jaren ’50 bespreken. Ik laat veel zien: voorwerpen die met het boek te maken hebben, tekeningen uit het boek, maar ook de schetsen die door de illustrator gemaakt zijn. Daarnaast vertel ik wat er allemaal bij het schrijven van een historisch boek komt kijken. Hierbij betrek ik ook mijn nieuwe historische boeken over Aletta Jacobs en De gescheurde speelkaart. Het is een les vol afwisseling.
Het is ook mogelijk om voor groep 7 of 8 een les te geven rond het leven van Aletta Jacobs. Ik ga in op de beroepsmogelijkheden toen en nu en op de betekenis van Aletta Jacobs voor ons land. Het wordt een afwisselende les met verschillende werkvormen en een quiz.
Voor groep 7 en 8 kan ik ook een les geven over de historische helden Willem Drees en Aletta Jacobs. Interessant tijdens de Maand van de Geschiedenis: de oktobermaand van elk jaar.
Voor bibliotheken en scholen: workshops en voorlees- en verteloptredens
‘Vorm en inhoud’ - Workshop gedichten maken - leeftijd: 8+
In deze workshop maken de kinderen twee gedichten: een kort figuurgedicht en een ruitgedicht. De kinderen krijgen verschillende uitwerkingen van deze dichtvormen te zien en leren hoe ze er zelf mee aan de slag kunnen. Ze ervaren vooral dat het schrijven van gedichten leuk is.
‘Spelen met woorden - workshop taal – leeftijd: 9 +
In deze workshop kijken de kinderen op een andere manier naar woorden. De kinderen maken kennis met verschillende aspecten van de taal. Ze krijgen voorbeelden te horen en te lezen en gaan zelf actief aan het werk: ze maken een creatie met alliteratie en zoeken naar verborgen woorden. Ze ervaren dat onze taal heel veelzijdig is en dat het leuk is om met woorden te spelen.
‘Historische helden’ - Interactief vertel- en voorleesoptreden - leeftijd: 9+
Voor de historische canonreeks Terugblikken schreef ik een aantal boeken. Ik vertel over de helden die zorgden voor belangrijke maatschappelijke veranderingen waarvan wij vandaag de dag nog profiteren. Zo kon je als meisje in 1867 niet worden wat je wilde: je mocht in die tijd namelijk niet studeren. Aletta Jacobs legde zich daar niet bij neer. Ik vertel over de heldendaden van Aletta Jacobs en andere historische helden en leest de mooiste fragmenten voor, maar er is ook tijd voor interactiviteit.
‘Helden en beren ‘ - Interactief vertel- en voorleesoptreden – leeftijd: 6 tot 8/9
Hoe ziet een held eruit? Tijdens het optreden stel ik de vraag centraal of stoere helden een knuffelbeer hebben. Ik zal zelf als held verkleed gaan (met heldenmasker, cape en heldenring) en de discussie aangaan of helden er ook echt als held uitzien. Ik lees niet alleen fragmenten uit haar spannende boeken, ik speel met de kinderen ook scčnes na met behulp van allerlei voorwerpen die in de boeken een rol spelen.
‘Jaren ’50: leren over elkaars jeugd’ - Interactief vertel- en voorleesoptreden – leeftijd: 9 tot 12 en 60+
Dit optreden is heel leuk voor grootouders die zijn opgegroeid in de jaren '50 en kinderen van ongeveer negen tot en met twaalf jaar. Ik vertel over de jaren ’50 naar aanleiding van mijn boek Een foto in de sneeuw. Aan de hand van fragmenten en voorwerpen vergelijk ik het leven uit de jaren ’50 met het leven van nu. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn onder andere de was, schaatsen, sparen, spelletjes en chocolademelk. Er is een quiz met leuke vragen over de jaren ’50 en nu. Zo leren grootouders en kleinkinderen over elkaars jeugd.
Gastlessen en workshops kunnen geregeld worden via SSS, Stichting Schrijvers School Samenleving. Deze stichting bemiddelt en adviseert bij het organiseren van een auteurslezing.
Stichting Schrijvers, School en Samenleving
Huddestraat 7
1018 HB Amsterdam
Telefoon 020 - 623 49 23
Fax 020 - 420 63 19
info@sss.nl
www.sss.nl
|